Czy Zatorze powinno mieć swoją Radę Dzielnicy?

Zatorze - dzielnica Elbląga, położona na południowym krańcu miasta. Dzielnica ograniczona jest od północy - ulicą Tysiąclecia, od zachodu rzeką Elbląg, a od wschodu terenem lotniska. Mieszka tu około 10.000 osób. Na Zatorzu mieści się Szkoła Podstawowa nr 14 im. Jana Brzechwy, przedszkole nr 18, Gimnazjum nr 7, Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna. Na Zatorze można dotrzeć autobusami komunikacji miejskiej linii nr. 6, 8, 19 oraz 13 (wybrane kursy). Znajduje się tu kościół i Parafia Trójcy Świętej. - Można rzec "miasto w mieście" - tylko tyle, że o Zatorzu miasto często zapomina, albo przypomina sobie wtedy gdy zbliżają się wybory. Dlaczego więc dla Zatorza nie utworzyć Rady Dzielnicy? Rada dzielnicy jest jednostką pomocniczą rady gminy. Radni rady dzielnicy funkcje te sprawują społecznie (za wyjątkiem Krakowa i Warszawy). W Warszawie utworzenie rad dzielnicy jest obowiązkowe (co wynika z tzw. ustawy warszawskiej), a wybory odbywają się na zasadach ustawy Kodeks Wyborczy (Dz. U. 2011  Nr 21, poz. 113 z późniejszymi zmianami)Do zadań rad dzielnicy należy m.in.: rozwiązywanie istotnych problemów dzielnic, stały kontakt z mieszkańcami dzielnic (np. poprzez stałe dyżury członków rad), przyjmowanie wniosków i skarg mieszkańców dotyczących dzielnic, współpraca z komisjami i radnymi Rady Miasta i opiniowanie spraw dotyczących dzielnic, a następnie informowanie o nich mieszkańców dzielnic, współorganizowanie i wspieranie inicjatyw zmierzających do poprawy życia mieszkańców dzielnic (np. w zakresie komunikacji miejskiej, zagospodarowania przestrzennego dzielnic, ochrony środowiska), współpraca z policją, strażą miejską, strażą pożarną w zakresie utrzymania ładu, porządku publicznego, bezpieczeństwa mieszkańców oraz przeciwdziałania patologiom społecznym na terenie dzielnic. Kompetencje rady dzielnicy, sposób wybierania członków oraz inne aspekty działania rady określa statut nadany przez radę gminy w formie uchwały. Rada dzielnicy działa na mocy uchwały rady gminy, co wynika z art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95 z późniejszymi zmianami). Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy. Rada dzielnicy jako miasto w miniaturce. Rady dzielnic działają na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Ustawa daje gminom prawo do powoływania na swoim terytorium jednostek samorządu pomocniczego (JSP). Taką jednostką może być sołectwo, osiedle lub inne położone na terenie gminy miasto, a w przypadku miasta na prawach powiatu jakim jest Elbląg, dzielnica. W praktyce na terenach wiejskich powstają sołectwa, a w miastach dzielnice i rady osiedli. Rzadko zdarza się, by w obrębie miasta funkcjonowało sołectwo, zwłaszcza w mieście na prawach powiatu jakim jest Elbląg - tutaj ustawodawca przewidział możliwość utworzenia rady dzielnicy. Ustawa w bardzo ogólnikowy sposób określa zasady działania rady dzielnicy, pozostawiając w tym względzie wolną rękę gminom. To gmina wyznacza jednostkom, poprzez uchwalenie statutu, zadania do spełnienia, określa kompetencje i granice odpowiedzialności, zasady finansowania i pozyskiwania dodatkowych funduszy. To gmina wreszcie decyduje, czy na jej terenie rada dzielnicy w ogóle ma działać i w jaki sposób można ją powołać. Kliknij tutaj i czytaj dalej.

Ustawa określa dwie drogi tworzenia rady dzielnicy – można ją określić, jako sposób „odgórny” i „oddolny”. Obie możliwości są wykorzystywane przez polskie miasta. W wersji „odgórnej” to miasto decyduje o tym, czy mają zaistnieć rady dzielnic, wyznacza ich granice, przeprowadza konsultacje z mieszkańcami, ogłasza wybory i powołuje rady dzielnic. Siatka rad dzielnic pokrywa wówczas całe miasto i uwarunkowana jest liczebnością mieszkańców miasta uprawnionych do głosowania. W sposobie „oddolnym” inicjatywa powołania rady dzielnicy należy do mieszkańców. To oni pewnego dnia postanawiają, że chcą zorganizować się w radę dzielnicy, wyznaczają granicę, składają wniosek do rady miasta o powołanie jednostki pomocniczej, wniosek musi zostać podpisany przez przynajmniej piętnastu mieszkańców danego miasta (warunek taki sam jak dla przeprowadzenia referendum lokalnego) – miasto pilnuje tylko kwestii formalnych i udziela zgody na zaistnienie. Ponieważ to mieszkańcy muszą chcieć rady dzielnicy u siebie zdarza się, że sieć rad dzielnicy nie pokrywa całego terenu miasta – do samorządności nie można przecież nikogo zmusić i tak np. w Kaliszu zdecydowano się na sposób „odgórny”. Generalnie miasta w Polsce, w ramach których funkcjonują jednostki pomocnicze, podzieliły się mniej więcej po połowie, jeśli chodzi o sposób tworzenia tych  jednostek pomocniczych.

Jeśli chodzi o pozostałe kwestie związane z działalnością rady dzielnicy (zakres obowiązków, nadzór, finansowanie) to ustawa ogranicza się do bardzo enigmatycznych stwierdzeń o przekazaniu tychże kompetencji gminom. W efekcie ile miast, tyle różnych rozwiązań dotyczących funkcjonowania rad dzielnic, osiedli, sołectw. Jednostki mogą mieć różne kompetencje i tak od ograniczenia działań rady dzielnicy do opiniowania decyzji miasta po pewną decyzyjną autonomię. Jednostki mogą być też w różny sposób finansowane (stałe dotacje, kilka metod obliczania wielkości owych dotacji, granty udzielane na drodze konkursów), a i procent budżetu miasta przekazywany na działalność tych rad może być albo nikły, albo całkiem znaczący.

Ostatniej sprawy związanej z funkcjonowaniem rady dzielnicy, czyli finansowania nie rozstrzygają żadne przepisy prawa. Można to ogólnie nazwać czynnikiem ludzkim. Efektywność działań rady dzielnicy zależy bowiem i od mieszkańców dzielnicy, i od stosunku władz miejskich do samorządu pomocniczego. W przypadku mieszkańców chodzi o nie tylko ich chęć do uczestniczenia w pracach rady dzielnicy, czy startowanie w wyborach do władz tej jednostki pomocniczej, ale przede wszystkim o świadomość, że coś takiego jak samorząd pomocniczy istnieje, że ma pewne kompetencje, że może być pomostem między mieszkańcami a ratuszem. Jednak sam zapał mieszkańców nie wystarczy, jeśli po drugiej stronie napotkają mur obojętności, a wręcz – niechęci. To od gminy, a konkretniej rady miejskiej zależy bowiem, jaką swobodą działań będzie cieszyła się rada dzielnicy i jeśli miasto nie postara się stworzyć odpowiednich warunków (przede wszystkim określając zakres kompetencji i ustalając odpowiedni do niego sposób finansowania), to nawet najbardziej zaangażowani społecznicy w końcu zrezygnują z pracy na rzecz samorządu pomocniczego.

Garść informacji okazała się całkiem spora, ale była niezbędna – stanowi bowiem tło dla dalszych rozważań, co do pomysłu utworzenia Rady Dzielnicy Zatorze w Elblągu. Inicjatywa wpisuje się w szerszą dyskusję o funkcjonowaniu jednostek pomocniczych w Polsce. Eksperci, w tym prof. Regulski, są zgodni: samorząd pomocniczy przechodzi kryzys. Na początku lat 90` XX wieku rady osiedli i dzielnic w miastach powstawały jak grzyby po deszczu – były wyrazem zachłyśnięcia się wolnością i samorządnością. Potem rady te stały się w pewien sposób „modne” – miasta tworzyły rady osiedli i dzielnic po to, by wykazać, że są otwarte na pomysły mieszkańców, że doceniają rolę zwykłych obywateli w procesach zarządzania miastem. Po kilkunastu latach zapał społeczników z lekka osłabł, a nowe osoby nie garną się tłumnie do pracy w radach (co jest elementem większej dyskusji o kondycji społeczeństwa obywatelskiego w Polsce). Ponadto dla wielu miejskich decydentów rady osiedli i dzielnic okazały się kulą u nogi: mało efektywne toto, nie ma pomysłu na reformę, a zlikwidować łatwo się nie da. I w tym kontekście inicjatywa jest cenna. Jednak sama chęć utworzenia rady dzielnicy to nie wszystko.

Siłą rady dzielnicy jest ich lokalność – to najbliższy mieszkańcom szczebelek samorządnej władzy. To w ramach rady dzielnicy można spokojnie dyskutować o konieczności odnowienia placu zabaw przy ulicy X i zamontowaniu progu zwalniającego na ulicy Y, i dla nikogo ten problem nie będzie zbyt odległym, bo ulice X i Y leżą „za rogiem”, a nie kilka kilometrów od miejsca zamieszkania. Oczywiście, jak i we wszystkim, tak i w określaniu wielkości rady konieczny jest umiar – jednostka pomocnicza obejmująca trzy ulice i dwanaście bloków nigdy nie będzie działać efektywnie. Ale podobnie rzecz ma się z molochem, który obejmuje osiedle zamknięte złożone z nowych domów, wielkie blokowisko, kwartał domów jednorodzinnych i dwie ulice starych kamienic – ich mieszkańcy mają zupełnie inne potrzeby, inne priorytety, a poszczególne głosy mogą zginąć w ogólnym chórze.

Warto także pamiętać, że – tak przynajmniej wynika z moich doświadczeń – mieszkańcy najbardziej intensywnie uczestniczą w pracach rady dzielnicy, w wyborach do tejże rady, gdy jest jakiś palący problem do rozwiązania: budowa obwodnicy, budowa wiaduktu, likwidacja uciążliwej firmy lub lokalizacja zakładu przemysłowego o uciążliwej dla otoczenia produkcji, itp. Czy w przypadku utworzenia Rady Dzielnicy Zatorze, może zdarzyć się coś, co równie mocno zintegruje i popchnie do działania przynajmniej większość z kilku tysięcy mieszkańców? Myślę  że znajdzie się tego sporo na naszej dzielnicy.

Warto, aby rada dzielnicy powstała „oddolnie”, jako wyraz samoorganizacji mieszkańców. Czy obywatele przywiązani do swojej najmniejszej ojczyzny (ulicy), będą skłonni zrezygnować z własnej, już skrystalizowanej tożsamości sąsiedzkiej, na rzecz jednostki dużo większej? Czy można „obudzić” aktywność samorządową, drzemiącą w tych, co to do tej pory rady dzielnicy unikali, poprzez „odgórne” przypisanie ich do takiej a nie innej struktury terytorialnej?

Pomysł utworzenia Rady Dzielnicy Zatorze to de facto próba zrównania jednostki pomocniczej z Miastem, uczynienia z rady dzielnicy takiej „gmin w pigułce”. Pomijam już fakt, że realizacja tego planu nie jest możliwa bez zmian ustawowych. Ważniejsze jest co innego. Czy inicjatywa nie oznacza tak naprawdę pozbycia się przez miasto dość kłopotliwych obowiązków, jakim jest np. zarządzanie szkołami, i złożenie tychże obowiązków na barki działaczy dzielnicowych? Czy nawet mając zapewnione finansowanie z budżetu miasta, rada dzielnicy jest w stanie podołać zadaniom przeznaczonym dla gminy? No i jak szeroka byłaby autonomia takiej nowej rady dzielnicy? Czy problemem nie byłaby dla prezydenta miasta i rady miejskiej, akceptacja działań rady dzielnicy przez miasto, a – istniejący także dziś – „finansowy kaganiec”, nakładany dzielnicy przez ratusz? W końcu tak krawiec kraje, jak mu materiału staje. Może się więc okazać, że niepopularne, trudne decyzje będzie musiała podejmować rada dzielnicy – taka usankcjonowana systemowo spychologia.

Podsumowując - zgadzam się, że potrzebna jest reforma i utworzenie rady dzielnicy na Zatorzu, bo te wiejskie (czyli sołectwa) funkcjonują całkiem nieźle. Może zreformować sam system finansowania? Na przykład, umożliwić radzie dzielnicy uczestniczenie w projektach na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Mogłyby wtedy same poszukiwać środków na określone cele, a nie tylko liczyć na łaskę i niełaskę ratusza, a sami mieszkańcy zapewne chętniej zaangażują się w prace samorządu pomocniczego, jeśli będą mieli poczucie, że głos rady dzielnicy jest słyszalny w ratuszu.

Najszczersze nawet chęci nie wystarczą, jeśli po drugiej stronie zamiast partnera jest obojętny biurokrata.
Tekst nadesłany. Paweł Kowszyński. 


Czy zatorzanom uda się zjednoczyć i utworzyć radę dzielnicy? Dzisiaj (17.10.2012) z inicjatywy zatorzan został wysłany wniosek do Prezydenta Miasta Elbląg w celu utworzenia z Zatorza jednostki pomocniczej Rady Miejskiej jaką jest dzielnica. Został on podpisany przez 16 mieszkańców. Na licznych spotkaniach zatorzan mieszkańcy poruszali kwestię zjednoczenia się i utworzenia rady dzielnicy. Sprawa ta wzbudzała bardzo duże emocje i burzliwe dyskusje. Bardzo często rozmowy na ten temat inicjował przedstawiciel Grupy Inicjatywnej Społecznej Rady Osiedla Zatorze Edward Pukin. Dołączyło się do tego także Stowarzyszenie Elbląskie Zatorze na czele z Romanem Kochanowskim. Często pojawiała się jednak wątpliwość, iż nie będzie to możliwe ze względu na wielkość Elbląga oraz ilość jego mieszkańców, a także potrzebę dzielenia całego miasta i wyznaczanie im własnych rad dzielnic. Tak również twierdził, związany z okręgiem nr 5, radny Marek Pruszak (PiS), który w rozmowie z nami powiedział, iż „całe miasto musiałoby być podzielone na dzielnice, w sposób równomierny, zrównoważony i dopiero wtedy można by sensownie tworzyć rady, żeby one działały w poszczególnych dzielnicach”, a także że „pojawia się wątpliwość zasadnicza, czy nasze miasto nie jest jednak za małe na tworzenie dzielnic. Bo takie dzielnice powstają w Warszawie, dużych miastach. Trzeba by to sprawdzić, czy w podobnych miastach tej wielkości dzielnice się sprawdzają, jak one funkcjonują, czy nie ma przerostu administracji.”Radny  Andrzej Tomczyński (SLD) zauważa inny problem, a mianowicie, że „idą za tym koszty, a jakie one będą - nie wiadomo. Jeśli będzie piętnastu radnych, to przecież nikt nie będzie im wszystkim płacił”. Wszelkie te wątpliwości rozwiał Paweł Kowszyński (Solidarna Polska) podając nam wszelkie informacje na temat tworzenia dzielnic i wybierania rad. Są dwie drogi prowadzące do powstania dzielnic. Pierwsza z nich, polegająca na odgórnym podziale całego miasta dokonywanym przez Radę Miejską. Wtedy owszem wiążą się z tym koszta, ponieważ wszyscy członkowie takiej rady otrzymują wynagrodzenia, diety. Wszystko to jest uregulowane w ustawie samorządowej. Druga z tych dróg to inicjatywa oddolna, czyli wniosek wypływający od samych mieszkańców. Musi on zostać podpisany przez 15 osób z danej gminy – niekoniecznie mieszkających w danej dzielnicy. Wniosek taki rozpatruje Rada Miejska i wtedy już tylko od niej zależy, czy rozpocznie pracę nad projektem uchwały. Wtedy podział na dzielnice nie musi zachodzić w całym mieście, a jedynie następuje wyodrębnienie jednej jednostki pomocniczej. Gdy tak się stanie, zostaje powołana rada dzielnicy, która jest społeczna, nie ma w niej diet, wynagrodzeń radnych. Wybór radnych następuje w wyborach, podobnych do tych Rady Miejskiej, a ich kadencja trwa 4 lata. Jako, że ilość mieszkańców Zatorza nie przekracza 20 tysięcy, zostałoby tam wybranych 15 przedstawicieli. Radni wypowiadają się bardzo pozytywnie na temat prawdopodobnego powstania dzielnicy Zatorze. - Jest to tak wyodrębniona część miasta, w której wyraźnie trzeba wspierać interesy jej mieszkańców – mówi Marek Pruszak. Podobnie stwierdza Kowszyński. - Byłoby to plusem dla mieszkańców Zatorza z tego względu, że wszystkie sprawy, które by dotyczyły dzielnicy Zatorze, tak samo jak i inwestycje, Rada Miejska musiałaby najpierw poddawać pod konsultacje rady takiej dzielnicy – podkreśla Kowszyński. Czy Zatorze doczeka się własnej rady? Czy za jego przykładem pójdą inne części miasta, np. Zawodzie lub Zawada? Wszystko okaże się z czasem. O wszystkich tych wydarzenia będziemy informować na bieżąco. Źródło tekstu: www.info.elblag.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Redakcja serwisu www.zatorzanie.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie www.zatorzanie.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie www.zatorzanie.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.
Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości.
Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.

Szanowny Internauto, jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o nowych tematach poruszanych w serwisie zatorzanie.pl, wpisz swój adres Email w okno poniżej i kliknij na pole "Submit" ZATORZANIE.blogspot.com - BEZPŁATNA PRENUMERATA EMAIL. Twój adres Email zostanie dodany do bazy kontaktów i przy każdej opublikowanej nowej informacji na stronie zatorzanie.pl będziesz otrzymywał wiadomość drogą elektroniczną. Twój adres Email będzie przechowywany w bazie kontaktów wyłącznie do celów przesyłania informacji o publikowanych nowych artykułach. Podając swój adres Email wyrażasz zgodę na przesyłanie informacji drogą elektroniczną przez serwis zatorzanie.pl zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). W każdej chwili możesz zrezygnować z prenumeraty i skasować swój adres Email z naszej bazy danych.