Wiadukt powstanie na Lotniczej - na konsultacjach społecznych miasto poinformowało mieszkańców o wyborze najkorzystniejszego wariantu.

foto: www.info.elblag.pl
W środę 29 lutego 2012, w Urzędzie Miejskim odbyły się konsultacje społeczne dotyczące wyboru wariantu wiaduktu łączącego Zatorze z centrum miasta. Podczas spotkania zostały przedstawione analizy poszczególnych wariantów przeprowadzone przez Firmę Euro Projekt, której przedstawiciele mówią wprost – najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie wiadukt z ul. Lotniczej. Podczas konsultacji mieszkańcy mieli okazję dowiedzieć się, jakie kryteria były brane pod uwagę podczas oceny poszczególnych wariantów. A były to: poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego osiągnięty w wyniku zrealizowania określonego rozwiązania, przepustowość skrzyżowań zlokalizowanych w ciągu drogi z wiaduktem, rozwiązania układu komunikacyjnego uwzględniające usługę istniejących obiektów i instytucji zlokalizowanych w sąsiedztwie wiaduktów, przy maksymalnym zachowaniu istniejącego zagospodarowania terenów przyległych do drogi, rozwiązanie układu komunikacyjnego uwzględniające obsługę planowanych obiektów w przyszłości zlokalizowanych poza zakresem projektowania, rozwiązania optymalne dla miejskiej komunikacji zbiorowej, koszty realizacji wiaduktu. Na spotkaniu przedstawicie firmy Euro Projekt podali punktację, jaką uzyskały poszczególne warianty. – Z punktacji jednoznacznie wynika, że wiadukt z ul. Lotniczej zyskuje 42,5 pkt., wiadukt z ulicy Dojazdowej 29,25 pkt., a wiadukt z ulicy Związku Jaszczurczego 22,33 pkt. Przedstawiciel firmy Euro Projekt przypomniał, że miasto robiło już przymiarki by zbudować wiadukt w ciągu ul. Lotniczej. - Wtedy się to nie udało, bo plan zakładał zdecydowanie większe odgięcie od ul. Lotniczej, co uniemożliwiało zaprojektowanie takiego skrzyżowania, które my prezentujemy. Zostaliśmy zwolnieni z trzymania się tamtego planu, dzięki czemu ten wiadukt można w sposób prawidłowy technicznie, z uwzględnieniem obowiązujących spadków, przeprowadzić w tym miejscu. Ta inwestycja jest zdecydowanie najmniejsza ze wszystkich ze względu chociażby na długości, ponieważ wymiar dróg dojazdowych wynosi około 900 metrów, a sama długość wiaduktu to 74 metry. Zakres tej inwestycji jest zdecydowanie mniejszy od innych wariantów. Według firmy Euro Projekt wiadukt rozpoczynający się na skrzyżowaniu ul. Lotniczej z Aleją Grunwaldzką, który przed torami kolejowymi skręcałby w kierunku wschodnim, omijając obecny przejazd kolejowy i włączając się w ul. Skrzydlatą wyniósłby 26,6 mln zł. Oczywiście wariant wiaduktu w ciągu ul. Lotniczej posiada także i wady. - W tym rozwiązaniu jest kilka obiektów do likwidacji. Są to obiekty drobne, ale niestety jest też jeden dom mieszkalny, który w planie miejscowym zawsze był do likwidacji – zaznaczył przedstawiciel firmy Euro Projekt. Bardzo cieszymy się, że ruszyła sprawa budowy wiaduktu na Zatorze - zawsze będą głosy za i przeciw. Trzeba też pamiętać, że otwarcie wiaduktu na Zatorze jednocześnie oznacza całkowite zamknięcie obecnych przejazdów przez tory kolejowe przy ul. Malborskiej i Lotniczej - wynika to z rozporządzenia Ministra Transportu z 26 lutego 1996 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz.U.1996.33.144.).


Gdyby wiadukt miał mieć swój początek na skrzyżowaniu ulic Rycerskiej i Alei Tysiąclecia, a trasa biegłaby wzdłuż ulicy Sopockiej i Dojazdowej, a następnie przekraczałaby tory kolejowe i ulicę Junaków, włączając się w ulicę Malborską w jej końcowym odcinku koszt wyniósłby 28,5 mln zł

Wariant, którego trasa rozpoczynałaby się na wysokości stacji paliw Statoil i skrzyżowania Alei Grunwaldzkiej z ul. Związku Jaszczurczego miałby kosztować 45,2 mln zł. Ten wariant zakładał także powstanie nowej ulicy przekraczającej rzekę Kumielę. Droga ta przebiegałaby przez zachodnią cześć centrum handlowego Elzam, a następnie przekraczając wiaduktem tory kolejowe, włączyłby się w ul. Malborską na wysokości ul. Fredry. Dalej trasa biegłaby wzdłuż ul. Malborskiej do węzła Lotnisko.

Z uwagi na przekroczenie torów kolejowych, przy wyborze tego wariantu trzeba się również liczyć z konsekwencjami. - Mamy do czynienia z przepisani kolejowymi, które mówią o kilku skrajniach kolejowych. Bardzo chcielibyśmy, żeby udało się uzgodnić, by wynosiła ona 5 m 45 cm. Jeżeli by się udało na etapie rozmów z koleją uzyskać tą skrajnę, koszty budowy mogą spaść w istotny sposób. Dążenie do uzyskania uzgodnienia z koleją jest pewnym priorytetem dla Urzędu.

Wariant wiaduktu w ciągu ul. Lotniczej jako jedyny umożliwia budowę wiaduktu bez konieczności zamykania na czas budowy dworca PKP. Stacja kolejowa mogłaby funkcjonować w taki sposób, że w pierwszym etapie będzie można zablokować dwa tory i pozostałymi trzema puszczać ruch, a w drugim etapie odwrotnie, czyli nie trzeba by było wyłączyć z użytkowania stacji kolejowej Elbląg. Dla pozostałych wariantów takiej możliwości nie ma i w czasie budowy, niestety stację kolejową, trzeba by było wyłączyć. 

Wszystkie przedstawione podczas spotkania warianty zostały ocenione według tych samych kryteriów z uwagi na te same istotne dla mieszkańców kwestie. Pytań mieszkańcy Zatorza mieli wiele. Po ponad godzinnej dyskusji spotkanie zakończyło się oklaskami ze strony mieszkańców. Dali oni tym jasno do zrozumienia, że w pełni popierają pracę urzędników. Tak naprawdę dla nas nieważne jest gdzie ten wiadukt będzie, byleby już był.

Dogłębna analiza, która została przedstawiona podczas konsultacji pokazała jednak, że taka decyzja musi być przemyślana – w końcu nie bez znaczenia jest to ile będzie kosztować i czy przy jej budowie nie trzeba będzie zamknąć dworca PKP.

Źródło tekstu oraz zdjecia: http://info.elblag.pl/19,24224,Najkorzystniejszym-rozwiazaniem-bedzie-wiadukt-w-ciagu-ul-Lotniczej.html

7 komentarzy:

  1. Tak, dobra, bez szlabanów na malborskiej, nie wyobrażam tego sobie. Zobaczymy jak wybudują, jaki będzie płacz na skrzydlatej,kilińskiego,idzikowskiego do wyjazdu na 7-kę itp. Czy ktoś wysłuchał ludzi z tamtych rejonów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Płakać to będą mieszkańcy Skrzydlatej, Lotniczej, Idzikowskiego, Mielczarskiego, Kilińskiego, Łomżyńskiej, i wszystkich tych które są położone w pobliżu drogi tranzytowej z wiaduktu do węzła s7. Tam to dopiero będzie ruch samochodów z centrum do CH "siódemka". No i oczywiście problem będą mieli mieszkańcy ulic położonych na trasie mieszkańców wieżowców - niestety ale tylko tamtędy z wiaduktu będą mogli dojechać doi swoich wieżowców.

    OdpowiedzUsuń
  3. No właśnie. Mieszkańcy wieżowców powinni zostać uświadomieni, że wyjazd z Zatorza będzie tylko przez wiadukt na Lotniczej. Nie będzie już szlabanów na Malborskiej!

    OdpowiedzUsuń
  4. Płakać to najbardziej będą mieszkańcy bloku przy Lotniczej 23 jak im pod nosem wiadukt puszczą...

    OdpowiedzUsuń
  5. Wieżowce nawet nie wiedzą, że szlabany będą zamknięte na ul. Malborskiej. Pan prezes działek, będzie teraz jeździł rowerem, ale przez dworzec PKP tunelem w lotniczą, bo wszystko zamkną. Nie chciał przez JUNAKÓW to teraz zapraszamy przez dworzec.

    OdpowiedzUsuń
  6. Stanowczo protestuję budowie wiaduktu na Lotniczej i zamknięciu szlabanów na Malborskiej!

    OdpowiedzUsuń
  7. ...prezio działek będzie śmigał rowerem przez dworzec PKP-tunelem, jak zamkną ul.Malborską. Pod wiadukt ciężko będzie podjechać rowerkiem.

    OdpowiedzUsuń

Redakcja serwisu www.zatorzanie.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie www.zatorzanie.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie www.zatorzanie.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.
Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości.
Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.

Szanowny Internauto, jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o nowych tematach poruszanych w serwisie zatorzanie.pl, wpisz swój adres Email w okno poniżej i kliknij na pole "Submit" ZATORZANIE.blogspot.com - BEZPŁATNA PRENUMERATA EMAIL. Twój adres Email zostanie dodany do bazy kontaktów i przy każdej opublikowanej nowej informacji na stronie zatorzanie.pl będziesz otrzymywał wiadomość drogą elektroniczną. Twój adres Email będzie przechowywany w bazie kontaktów wyłącznie do celów przesyłania informacji o publikowanych nowych artykułach. Podając swój adres Email wyrażasz zgodę na przesyłanie informacji drogą elektroniczną przez serwis zatorzanie.pl zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). W każdej chwili możesz zrezygnować z prenumeraty i skasować swój adres Email z naszej bazy danych.